Řecko. Dovolená, cestopis. Chalkidiky autem.

24. 6. 2014

Rady a tipy na cestu do Chalkidiky. příprava a itinerář.

Řecko jistě právem patří mezi nejlépe hodnocené evropské destinace co se dovolené týče. I já jsem již dlouhou dobu přemýšlel, že se do Řecka musíme zajet podívat, abychom se o tom přesvědčili na vlastní oči. Letošní rok prozatím není úplně ideální co se nabídky akčních letenek do Řecka týče, a navíc je to země v dojezdové vzdálenosti autem. Vlastní vozidlo na místě je další výhodou a tak je brzy rozhodnuto. Na květnové svátky jedeme na Chakidiky.

Plán cesty:
1.5.2014 výjezd z Brna v cca 7 - 8 hod.Klasický průjezd přes Slovensko mimo dálnici. Sjezd Kůty a potom po silnici přes Malacky a Stůpavu, kde se dá najet na dálnici  bez poplatku. Po dálnici přes Bratislavu a přejezd Rajka do Maďarska. Zde opět mimo dálnice směr Gyoer, Balaton a na jih do Srbska. Přechod Subotica.
Díky akci na slevové kupony pro Airbnb jsme vyřešili ubytování na 1 noc v Palič. Malé městečko, vzdálené cca 5 km od Subotice a cca 3 km od dálnice směr Beograd a dále do Makedonie a Řecka. Příjezd v cca 16 hod. Prohlídka okolí.
2.5.2014 snídaně a odjezd v cca 8 hod. Nyní již využíváme dálnice přes Srbsko, Makedonii a Řecko. Příjezd do Polichrono ( poloostrov Kassandra ) v cca 19 hod. Ubytování opět s Airbnb a kuponem na 4 noci.
3-5.5.2014 Opalování a koupání podle počasí a poznávání pláží a dalších zajímavostí poloostrova Kassandra.
6.5.2014 odjezd v cca 11 hod a výlet do Thessaloniky. Odpoledne odjezd do Toroni. Jih poloostrova Sithonia.
7-9.5.2014 Opalování a koupání podle počasí a poznávání pláží a dalších zajímavostí poloostrova Sithonia.
10.5.2014 v brzkých hodinách odjezd domů bez přespání.

Rozpočet dovolené. Pro 3 dospělí a 2 děti.
Ubytování:
1. noc s využitím kuponu 800 kč včetně všech poplatků
4 noci Polichrona s kuponem 1720 kč včetně všech poplatků.
4 noci Toroni bez kuponu 3920 kč včetně všech poplatků.
Ubytování celkem pro 5 lidí na 9 nocí 6440 kč.
Auto.
Pojedeme vlastním vozidlem na LPG provoz. Výhodou je zapůjčená rakev na střechu, takže místa v autě je dostatek. Dálniční známka Slovensko 0 kč, Maďarsko 0 kč. Mýto Srbsko placeno kartou: 190 + 730 + 330 DIN = 1250 DIN 2 krat tj. cca 600 kč
Mýto Makedonie placeno hotově 50+60+50 MAK 2  krat tj.cca 120 kč. Platit je možné v Eur. Nám vrátili na 50 EUR 40 EUR a zbytek v MAK, což stačilo i na cestu zpět. Pozor!! Ani jednu ze dvou MC karet od Citibank to nebralo. Zřejmě je třeba telefonicky odblokovat případné platby v Makedonii.
Řecko. Žádné poplatky ani mýto na cestě mezi hranicí a Chalkidiky nejsou. PHM.Klasicky při odjezdu z ČR plná ) 60 l) LPG a cca 30 l beznin.
Maďarsko má ceny LPG dost vysoké. Cca 280 HUF 1 l. Tj. cca 25 kč za 1 l
První tankování LPG ( 47,57 l ) až druhý den před odjezdem v Paliči cca 200 m od domu na OMW. Platba kartou bez problému. Srbsko, cena LPG cca 85 DIN, tj cca 20 kč.
Druhé tankování ( 56,58 l ) ještě v Srbsku na dálnici. Opět kartou a bez problémů. Cena cca 89 DIN. Čerpačky v Srbsku jsou na podobné úrovni jako u nás. Co se týče četnosti LPG na je na mnohem více čerpačkách. Cena LPG cca 86-89 DIN.
Pozor na úsek cca 100 km do hranic s Makedoniíí. Není dálnice a čerpaček minimum a bez LPG. Až těsně před hranicí.
Třetí tankování ( 40,32 l ) až těsně před hranicí z Makedonie do Řecka. Cca 300 m před hranicí mají i LPG a jednoznačně doporučuji nabrat do plna. Výhodou je, možnost platby v Eur a vrací i eur do celé hodnoty. Makedonie cena LPG 37 MAK, tj.cca 17 kč !! Čerpačky v Srbsku jsou na podobné úrovni jako u nás. Co se týče četnosti LPG na je na mnohem více čerpačkách. Cena LPG všude stejná 37 MAK. Čtvrté tankování Řecko. Pouze doplnění 20 l LPG na dojetí do Makedonie.Cena LPG v Řecku je cca 0,86-0,9 EUR za l.
Na cestě zpět tankování na první čerpačce v Makedonii. Je cca 2 km za přechodem. 59,96 l a potom v Srbsku 36,42 a 35,08 l. Pak pár km na benzin již v ČR. Celkově jsme ujeli přes 3500 km a spotřebovali 375 l LPG a cca 20 l benzinu.
Celkové náklady na dopravu byly včetně mýta cca 8200 kč.
Jídlo na první den jsme měli a pak jsme kupovali místní. Ceny cca o 30% vyšší než u nás.
Náklady na jídlo a ostatní cca 6200 kč.
Celkové náklady pro 5 lidí na 9 nocí tedy vyšly na cca 21000 Kč.

1.den

Cesta do Srbska. Subotica, Palič a okolí, aneb kde přespat při cestě do Řecka.

Celá cesta pře Slovensko proběhla bez zdržení. Proti využití dálnice je o cca 30 minut delší. Průjezd přes Bratislavu po bezplatném úseku dálnice byla také bez zdržení. Přes přechod Rajka pokračujeme po dobrých silnicích směr na Gyoer a následně směr Balaton. Úroveň silnic v Maďarsku je velmi dobrá  a hustota provozu minimální. Začíná se oteplovat až na 25C a tak občas zapneme klimatizaci. Cca 30 km před a za Balatonem se hustota dopravy zvyšuje. Je jasné,že toto oblíbené výletní letovisko bude na svátky poměrně plné. Posledních cca 100 km k hranici se Srbskem je po cestě několik delších vesnic. Tato varianta cesty mimo dálnici je o cca 60 km kratší, ale trvá o cca 2 hodiny déle. Trochu obavy máme jak dopadne náš přecho do Srbska. Cestuje s námi i syn mojí sestry. Asi den před odjezdem jsme zjistili, že pro cestování dítěte bez doprovodu rodičů platí dost přísné omezení. Sestra tedy den před odjezdem vyběhala různé potvrzení ověřené notářem a přeložené do angličtiny. Vše podle instrukcí z konzulátu Makedonie v Praze. Po několika vycestováních v rámci EU bez hranic přijíždíme na celnici. Před námi 3 auta a tak jsme za chvíli na řadě. Prohlídka dokladů je důsledná. Kromě pasů však celníci nic jiného nepožadují. V tom se celnice podívá do auta a vedle dítěte je položený velký medvěd. S úsměvem naznačuje, že by měl také mít vlastní pas.
Pak ještě prohlídka boxu a s úsměvem odjíždíme směr Subotica. Město samotné je poměrně nezajímavé. Je všude vidět jak je Srbsko stále postižené následky války. Nejsou zde sice žádné vyhořelé budovy jako na hranici s Chorvatskem, ale je to jako by jste se vrátili o 40 let zpět. Po pár minutách přijíždíme do malého městečka Palič. Zde máme ubytování v soukromém domě. Vítá nás velice milý Srb Tom Vidakovič. Dozvídáme se, že jeho dcera Lea Vidakovič je známou autorkou animačních filmů a nějakou dobu byla na studiu v Brně. To má nádhernou sbírku unikátních historických vozidel z cca 50 let. Naprostým unikátem je americký vůz z roku 1926. Stejným vozem jezdil i AL Capone.
Všechny vozidla je možné pronajmout například na svatby.

Palič Srbsko

Zjišťujeme, že u nedalekého jezera dnes probíhají oslavy 1. máje. Máme však za sebou přes 400 km a zítra před sebou přes 1000 km a tak se brzy vracíme k Tomovi domů.

2.den ráno jedeme s Tomem do místní pekárny pro čerstvé srbské pečivo a další speciality. Cenově vše vychází stejně jako u nás. Po snídani se loučíme a na nedaleké benzínce OMW bereme do plna LPG. Platba je v pohodě možná kartou. Po 5 minutách najíždíme na prázdnou dálnici směr Beograd. Za dálnice v Srbsku a Makedonii by se nemusela stydět žádná evropská země a ve srovnání s ČR naprosto vítězí. Kvalita silnic je výborná, platby mýta nízké a o hustotě dopravy především kamionů se nám může pouze zdát.
Až cca posledních 100 km do hranice s Makedonií se dá jet stále 130. Krajina v Srbsku příliš zajímavá není a tak cesta docela ubíhá. S blížící se hranicí se ráz krajiny mění a je stále zajímavější. Projíždí se krásná údolí lemovaná dost vysokými horami s hustým lesem. V údolí se často dostáváme až k úrovni řeky. Následuje bezproblémový průjezd a kontrola na hranicích s Makedonií. Ani tady nemáme problémy s doklady pro dítě bez rodičů. Po vjezdu do Makedonie si všímám jedné zajímavosti, se kterou jsem se  v Evropě ještě nesetkal. Po několika km se dálnice úplně oddělila a dvouproudá silnice směrem na Skopje vede úplně jiným údolím než stejná dálnice směrem ze Skopje.
Když jsem neviděl levou stranu dálnice, tak jsem při jízdě jsem občas pochyboval zda levý pruh je opravdu stejný směr jako pravý a podvědomě jsem očekával auto v protisměru. Naštěstí nic takového nepřišlo. Dálnice má množství zatáček a krajina v okolí je nádherná. V okolí Skopje je vidět i nejvyšší hora Makedonie kde i v Květnu byl vidět na vrcholu sníh. Pro turisty vyhledávající minimum lidí a krásnou přírodu je Makedonie jistě země zaslíbená. Stejně tak pro řidiče co se týče ceny za palivo.Každopádně na hranici s Řeckem pěkně dotankovat do plna a za chvíli se již blížíme k Thesaloniky. Od hranic se jede po neplacené dálnici až pod Thesaloniky a pak již dojíždíme na Chalkidiky. Zde se silnice rozděluje podle toho na který z poloostrovů míříte. My budeme 4 noci na poloostrovu Kasandra a potom 4 noci na Sythonii.
Poslední hodinky cesty a v 19 hodin místního času přijíždíme do městečka Polichrono. Nachází se na východní straně asi ve středu poloostrova a je to menší středisko.
Nyní v květnu vrcholí přípravy na letní sezonu, ale množství turistů a aut je zatím únosné. Ubytování nacházíme bez problémů, i když zde nejsou žádné označené ulice. Majitelka apartmánu, který jsme si objednali přes AIRBNB nám vše perfektně popsala. Již při setkání s ní a jejími rodiči je jasné, že se jedná o velmi přátelskou rodinu. Ubytování 30 m od pláže a parkování přímo u domu je úplným luxusem.

Polichrono

Velká voliéra s kanárky a krásné palmy na zahradě jsou ideálním doplňkem okolí apartmánů.

3. den je klasicky odpočinkový. Ráno jdeme nakoupit do prázdných obchodů. Čerstvé pečivo je o cca 20% dražší. Výborné jsou místní rajčata za cenu cca 1,3 Eur a především doporučuji nákup pomerančů dovezených z Kréty. Za cenu cca 1,2 eur chutnají naprosto úžasně. Nepamatuji, že by u nás podobně sladké a šťavnaté pomeranče prodávali. Pak již vyrážíme na blízkou pláž. V této oblasti jsou pláže střídavě písečné a střídavě oblázkové. Prakticky celé východní pobřeží poloostrova Kassandra jsou pláže podobné. Jako tradičně při každé naší dovolené řešíme co zajímavého je možno vidět a najít v okolí.

Polichrono okolí

Odpoledne tedy vyjíždíme do blízkého okolí Polichrono směrem do vnitrozemí. Po pár metrech se cesta z asfaltu mění na písečnou a začíná stoupat. Zákaz nikde není a tak jedeme dokud to jde. Po cca 20 minutách se dostaneme až nad město a máme nádherný pohled směr moře i vnitrozemí. Dle letáku v apartmánu by se zde mělo nacházet jezírko se želvami.

Cesta však je prudší a neriskuji bez náhonu na 4 kola další stoupání.

Vracíme se tedy jinou cestou směrem k moři. Projíždíme prudkou zatáčkou s klesáním po kamenné cestě a najednou cedule s označením jezírka. Přijeli jsme z druhé strany. Jezírko je pod lomem v propadlině. Má asi 30 m a okolí je hustě zarostlé rákosem. K jezírku vede vyšlapaná cesta a na konci místo na pozorování. Někdo před námi zde zanechal sáček s pečivem. Ihned po vhození do vody se opravdu kolem veky vyrojí obrovské množství menších rybiček. A zanedlouho připlouvají želvy. Mají tak cca 25 cm, ale za chvíli jichvidíme minimálně 10. Později se od místních dozvídáme, že se v jezírku nachází i ryby okolo 1 m. Rybníček je asi 2 km od městečka a rozhodně stojí za návštěvu.
Cesta z Polichrono zde :
Vracíme se do apartmánů a užíváme si západu slunce.

4.den nejkrásnější pláže poloostrova Kassandra, Chalkidiky.

Dnešní den věnujeme objevování nejzajímavějších pláží poloostrova. Ráno vyjíždíme po silnici na jih. Ve vedlejší vesnici Pofkofori se dá přijet autem až přímo k pláži.
Trasa  zde:
Pláž je opravdu velice podobná jako v Polichrono, ale v turistické sezoně zde zřejmě bude méně narváno. Jednak je delší a širší a hlavně pokračuje až za Pofkofori. Pár km od Pofkofori se nachází krásná pláž nazvaná Paradise

Kassandra beach of paradise

a přilehlá laguna sloužící jako přístav pro jachty a rybářské lodě. Na této pláži již převládá písek a místo hlavně v laguně je chráněno před vlnami. Je jasné, že místní kemp je jistě oblíbeným cílem hlavně obytných karavanů a rybářů a také stanařů. Je zde nádherný klid, nevýhodou vzdálenost do obchodů. Pokračujeme po silnici a po dalších cca 2 km přijíždíme k asi nekrásnější pláži, kterou můžete na Kassandře navštívit. Již název Golden Beach  vypovídá o mnohém. Z hlavní silnice se dá v pohodě dojet až téměř k pláži. A i dnes je pláž poměrně zaplněná. Auta se BG značkou naznačují, že je oblíbeným cílem Bulharů.
Jednoznačně nejhezčí jemný písek a uzavřená zátoka, předurčují tuto pláž především pro rodiny s dětmi. I když na druhých plážích foukalo, tak zde se slunce plně opírá. Na koupání naprostá nádhera.

Kassandra Golden beach

Sem se opravdu rádi vrátíme. Dnes však pokračujeme až na nejjižnější cíp Kassandry. Odbočujeme z hlavní silnice a pokračujeme po nové úzké asfatce. Projíždíme olivové sady a je vidět že sem ještě masový turismus nepřišel. I když s blížícím se mořem i zde staví rezidence pro bohaté turisty s jachtami. Po asi 8 km se dostáváme až do malé rybářské vesničky, kde se nachází malá kaple a cíp poloostrova zde končí. Dál by bylo možné pokračovat jen se čtyřkolkou. Je poznat, že jsme se přiblížili otevřenému moři. Vítr zesílil a dělají se pořádné vlnky. Zde se již pláže nevyskytují, ale místo je docela fotogenické. pokud jste autem, pak stojí za návštěvu.

Kassandra

Odjíždíme zpět směr hlavní silnice a pak dále na západní pobřeží. Ve městečku Paliouri se dáváme směrem k moři. Po několika 100 m se opět silnice mění v pískovou cestu. Nedáme se a klesáme směrem k moři. Po pravé straně máme lesy národního parku. Asi po 2 km přijíždíme až téměř k moři. Západní pobřeží je však mnohem více skalnaté a tak žádnou pláž nenacházíme. Je to však krásné odlehlé místo na pěší turistiku. Navigace nám ukazuje i cestu podél pobřeží až do přístavního městečka Loutra. Asi po 2 km cesty  to však vzdáváme a vracíme se na hlavní silnici. Nevím co by řekla asistenční služba pokud by se nám zde něco pokazilo. Po hlavní silnici je to do Loutry asi 20 minut. Před Lotrou je nádherná vyhlídka na známé místní lázně se sirnou vodou.

Kassandra Loutra

Je to asi nejfotogeničtější misto na naší dnešní cestě. Po levé straně máme zmíněný národní park, kterým jsme chtěli přejíždět. Cesta kolem moře opravdu přijíždí, ale sjízdnost minimálně pro SUV.  Scházíme ještě úplně dolů na uzavřenou pláž pod lázněmi. Na pláži nás upoutá skaměnělina mořského krokodýla.

Určitě zde musí být nádherné pozorovat západ slunce. Máme již za sebou hodně zážitků a na odpoledne máme s panem domácím plánované grilování ryb a tak se vracíme po stejné cestě do Polichrona. Máme za sebou krásný asi 4 hodinový výlet a rozhodně ho doporučuji každému, kdo je na Chalkidiky autem.

Po příjezdu na apartmán nás již čeká pan domácí a ukazuje nám krásně očištěné ryby, které jsme ráno nakoupili. S údivem zjišťuji, že vyčištěné jsou nejen velké kusy, ale i cca 1 kg malých sardinek. V Bulharsku jsme tyto rybičky dostali grilované i s vnitřnostmi. Rozděláváme oheň na grilu a po cca 15 minutách grilování již dostáváme velké ryby na talíř. Od domácích ještě dostáváme salát z oliv a láhev vína.

Kassandra

Po jídle již začínáme plánovat zítřejší návštěvu Thesalonik.

5 den. Přesun na Sithonii.

ráno po sbalení věcí se loučíme s výbornými hostiteli. Ještě kupujeme výborný olivový olej domácí výroby a slibujeme, že se rádi v budoucnu vrátíme. Již krátce po odjezdu směr Thesaloniky je jasné, že dnešek bude co se týče počasí asi nejhorším dnem. Je sice teplo, ale silný vítr a mračna přicházející z vnitrozemí signalizují možnost deště. S přibližováním se k Soluni začíná slabě pršet, a proto se rozhodujeme pro otočku a jedeme rovnou na Sithonii do městečka Toroni, které se nachází téměř na samém konci poloostrova. Již po ujetí cca 20 km je vidět, že oproti Kassandře zde budou mnohem častěji především krásné písčité pláže. Velkou výhodou Sithonie je také mnohem menší koncentrace letovisek a naopak mnohem větší množství pláží. Než přijedeme do Toroni, míjíme minimálně 5 dlouhých pláží a to jsme jich jistě mnoho vynechali. Je jasné, že nás zde čekají 4 nádherné dny plné objevování krásných pláží.
Po příjezdu na apartmány se jdeme podívat na jednu z nejkrásnějších pláží v Řecku. Pláž se táhne v délce přes 2 km kolem Toroni. Zde již vládne předsezónní atmosféra. Na konci pláže směrem na jih se na útesu nad mořem tyčí zřícenina pevnosti. Uděláme si krátkou procházku a po 10 minutách přicházíme k zábraně. Vstup do pevnosti je z bezpečnostních důvodů zakázán. Pokračujeme směrem na jih a po vyšlapaných cestičkách míříme kolem pobřeží do přírodního parku. Pokračujeme ještě asi 30 minut a procházka určitě
stojí za to. Nádherné pohledy na pobřežní útesy a na druhou stranu bílé skály nad námi. Za celé odpoledne potkáváme v parku pouze jednu dvojici turistů. Asi po hodince se
vracíme do apartmánu a plánujeme výlety na další tři dny.

6.Den Nejkrásnější pláže Chalkidiky.

Trasa  zde :
Pokaždé se na naší dovolené snažíme díky autu objevovat ty nejkrásnější a nejzapadlejší pláže. A tak po projetí nádherných pláží poloostrova Sithonia se již těším na zdejší nádherně písčité a dlouhé pláže.

Řecko Sithonia

Po dobré snídani tedy vyrážíme směrem k nejjižnějšímu bodu Sithonie.  A netrvá to ani 5 minut a zastavujeme v rybářské vesničce Kofos. Silnice lemuje naprosto úžasnou zátoku lemovanou snad 2 km nádhernou pláží. Vše umocňuje i nádherně jasná obloha a slunce v ideálním postavení pro fotografování. Obě strany zátoky končí vysokými skalními útesy, díky kterým je zde naprosté bezvětří a teplota o 3 C vyšší než v Toroni,

Tak to nám ten dnešní výlet nádherně začíná. Hned za vesnicí nastavuji navigaci až na nejjižnější cíp poloostrova a vjíždíme na tradiční písečnou cestu . Asi po 3 km přijíždíme až ke zcela opuštěné pláži, u které je množství zahrádek a také kempovací místo pro jachtaře. Dále na jih od tud je cesta již tak pro náhon na 4 kola a jsou vidět spíše skalní útesy. Vracíme se tedy do Kofos a pokračujeme k východnímu pobřeží. Silnice vystoupá až do 300 m výšky a my můžeme pozorovat v jedné ze zátok umělé sádky na ústřice. Je jich alespoň 10 a je krásně vidět jak je voda v místních mořích nádherně čistá. Po přejetí hřebene se zastavujeme na vyhlídce u restaurace kde je nádherné pláže u města Kalamitsi. Po cestě dolů si dáme krátkou odbočku a testujeme co vyjede náš Orlík. No někde byto už opravdu chtělo ten náhon na všechny 4 kola.

Sjíždíme až do Kalamitsi a přijíždíme k pláži. A znovu jsme naprosto uneseni. Před rokem jsme navštívili Hawaii ( zde ) a domnívali jsme se, že podobné pláže jako tam v Evropě nejsou. Až se dostanete na pláž v Kalamitsi tak jste jako na Hawaii. Úžasná zátoka s ostrůvkem. Široká písečná pláž s bílým jemným pískem a snad pouze okolní kopce by mohli být více zarostlé. Přesto opravdu je pláž v Kalamitsi jednou z nejkrásnějších co jsem viděl. Je jasné, že zde musíme zůstat déle a tak vybalujeme vše potřebné. Je zde určitě  více než 25 C a na slunci o 10 více. Zrovna dnes začínají jezdit úklidové frézy a tak je velká část pláže vyčištěná. Díky minimálnímu množství hotelů v okolí a největší vzdálenosti od letiště Thesaloniky je toto městečko ideální na poklidnou dovolenou. Hlavně v sezoně jsou však ceny na dost vysoké úrovni. Proto si tak vychutnáváme aktuální atmosféru, kdy je kromě nás na pláži maximálně dalších 10 lidí.
Vydržíme zde více než 4 hodiny a po občerstvení pokračujeme v našem objevování místních zajímavostí. Pokračujeme po silnici a po výjezdu nad pobřeží vidíme po pravé straně směrem na pobřeží hustou sít malých betonových cest vedoucích k pobřeží. Zvědavost mě nedá a na navigaci nastavuji poslední bud na silnici až u břehu, kam se dá dle navigace dostat.

Řecko Sithonia

Odbočujeme po prašné silnici, která se po cca 500 m mění na betonovou. Míjíme nespočet odboček, po stranách jsou chodníky a schody, kterém nikam nevedou. Připadá nám to jako bludiště pro auta nebo nedokončený developerský projekt, kterému chybí domy. Přejíždíme přes most, na kterém stojí dvě krávy uprostřed. Po zatroubení se divně podívají a ustoupí. Po asi 10 minutách přijíždíme až na konec silnice. Odtud již k pobřeží vede pouze betonový  chodník. A všude kolem nic než skály a pastviny. Zato výhled na poslední z poloostrovů Chalkidiki je zde nádherný. Vrchol hory Athos je odsud vidět nejlépe. Pro fotografování by to chtělo dojet někdy večer. Fotografie při západu slunce by byly určitě nádherné. Další tip co podniknout příště. Na navigaci nastavuji náš další cíl, městečko Pigadaki. Navigace nás však nějak vodí po cestách bludiště. Tu se vracíme dokola na stejnou silnici, tu dojedeme na konec rozestavěné silnice a navigace nás nutí jet dále.
Zastavujeme a za námi přijíždí další vozidlo z půjčovny a posádka také neví jak se vrátit na hlavní silnici. Jsou sice na silnici barvou jakési šipky, ale ty spíš než na výjezd nás táhnou zpět k moři. Nastavuji tedy na navigaci přesně bod vedoucí k hlavní silnici a po pár odbočkách projíždíme nakonec kolem mostu, kde jsme se vyhýbali s krávami a po dalších 5 minutách jsme zpět na hlavní. Uf, bez navigace by to tedy bylo náročné. Ale určitě doporučuji návštěvu této atrakce. Můj názor je, že je to pozůstatek nějakého velmi důležitého projektu, placeného z peněz EU.
Po okružní silnici tedy pokračujeme do Pigadaki. A opět zdejší pláž pokračující až do Paralia Sikias je nádherná. Přesto konstatujeme, že Top beach na Chalkidiki je v Kalamitsi.

Řecko Sithonia

Blíží se pozdní odpoledne a tak po projetí kolem moře se opět cestou necestou vracíme na hlavní silnici. Navigace nás opět vede skratkou přímo přes hory, ale po konzultaci s místními, že cesta je dost špatná, volíme zpáteční jízdu do Toroni po okružní silnici.
Je za námi další nádherný den a jednoznačně mohu říci, že když Chalkidiky a nádherné pláže a příroda, tak na Sithonii. Kdo má raději promenády, obchody a zábavu pak dá přednost Kassandře.

7. den Tento den věnujeme převážnou část koupání na včera objevené pláži v Kalamitsi. Je to náš předposlední den a počasí opět nádherné. Tady na jihu Řecka aktuálně 25 C ve stínu. Na pláži opět maximálně 15 lidí, takže prázdno. Odpoledne ještě jedeme koupit LPG na nejbližší benzínku směrem na Thesaloniky. Po cestě do Toroni se mi zdálo, že je LPG téměř na každé pumpě, ale po ujetí 10 km u první z nich zjišťujeme, že nejbližší LPG je dalších 15 km. Takže rada na závěr. Pokud jedete do Toroni a nemáte plnou, pak natankujte Mezi Thesaloniky a městečkem Nikiti, kde začíná Sithonie a dál již LPG není. Další variantou je východní pobřeží kde mají LPG ve městečku Sarti. Cena LPG je téměř všude stejná cca 0,89 Eur. Po cestě zpět do Toroni ještě objevujeme další nádherné pláže a kompovací místa, oblíbená turisty s karavany.

Řecko Sithonia

Další nádherná pláž je asi 5 km před Toroni. Ale jednoznačně Top beach  Sithonie je Kalamitsi a Top beach Kasandry je Golden Beach.

8. den. Opět opalování, tentokráte již přímo v Toroni a odpoledne již příprava na cestu domů.
9. den Z apartmánu odjíždíme již cca ve 3 v noci a nakonec se toto rozhodnutí ukázalo jako výborná varianta. Velice klidné projetí Thesalonik téměř bez dopravy a po krátké zajížďce jsme na hranici do Makedonie. Do 7 hodin na řecké straně jsou všechny pumpy stále zavřeny. Pouze před přechodem je otevřeno, ale jak již víme jsou ceny nejen LPG v Makedonii téměř poloviční. Hned za přechodem tedy bereme plnou a v pohodovém temtu projíždíme Makedonii, Srbsko i Maďarsko. S krátkými přestávkami nám cesta krásně ubíhá a kolem 19 hodiny přijíždíme na hranice SK ČR. Ještě slabou hodinku do Brna a sláva nazdar výletu, jsme v pohodě doma.
Pokud jste opravdu přečetli vše, máte můj obdiv a pokud můžu pomoci Vám, určitě se kdykoli obraťte.

všechny fotografie najdete z našeho putování zde: