Island, Tórólfsfel, Selfoss, Eyjafjallajökull.

5.den

22.7.2015

5 den trasa zde:

po ranní snídani jsme se rozhodli, že vyzkoušíme dojet po silnici č 262, kam až to půjde směrem pod sopku Eyjafjallajökull. Z počátku je silnice asfaltová, ale pak se mění na uježděnou šotolinu. Po obou stranách údolí jsou opět k vidění menší vodopády a sem tam farmy. Asi po 12 km se dostáváme na odbočku. Rovně silnice končí asi po 1 km na farmě.

Směrem doprava se stáčí k údolí pod Eyjafjallajökull. Asi po 300 m je menší parkoviště a značka, že dále pouze auta s 4WD. Sopka Eyjafjallajökull je od nás asi 5 km. Bohužel se nachází na druhé straně řeky. Parkujeme tedy auto na parkovišti a rozhodujeme se pro krátký výlet na nedalekou horu Tórólfsfel.

Vrchol z parkoviště vypadá opravdu daleko.

Jdeme ze začátku dále po cestě asi 1 km. Cesta se stáčí právě pod svah Tórólfsfel. Cesty zde nemají žádné značení, ale zabloudit se určitě nedá. Alespoň pokud Vám vyjde počasí. Opět máme krásně slunečno. Teplota kolem 15°C. Přicházíme ke krásnému kaňonu a po úbočí jeho levé strany začínáme stoupat směrem k vrcholu Tórólfsfel.

Zpočátku cesta není příliš náročná, ale s přibývajícími metry se to mění. Přecházíme postupně jeden vrcholek za druhým. Po asi 40 minutách se dostáváme asi 100 m pod vrchol.

Pohled na Eyjafjallajökull je nádherný. Jsme asi v polovině výšky sopky. Byly zde pořízeny některé fotografie v době výbuchu Eyjafjallajökull.

Nakonec se rozhodujeme pro dosažení vrcholu a tak vystupujeme i nejstrmější část výstupu. Zde se již jedná o strmý svah lávového pole. Strmost tak 40%. Při každém kroku o kus sjedete dolů, takže je to docela náročné. Výstup není příliš nebezpečný. Samozřejmě opatrnost je na místě. Posledních asi 20 m se již jedná o přelézání velkých kamenů a obcházení skalních stěn. Nakonec se nám podaří vystoupit až na vrchol. K našemu překvapení je vrcholem velká asi 1 km rovina, která v dáli přechází do dalšího vrcholu pokrytého ledovcem. Někde tam v centru Islandu se nachází i známé Duhové hory, kam se snad dostaneme někdy příště.

Sestup dolů začínáme sjezdem po prudkém svahu. Asi 50 m svah z jemných sopečných kamínků je jako písečná duna.

trek-na-torolfsfell-s-vyhledem-na-sopku-eyjafjallajokull----5-.jpg

Cesta, kterou jsme šli nahoru cca 2 hodiny, nám dolů trvá asi 45 minut. Sluníčko se opět ukázalo v plné síle a tak jsme dole pořádně zpocení. Sušíme tedy na slunci a černém písku naše mikiny a při opalování pozorujeme protější sopku.

Pak se vracíme údolím asi 1 km k autu. Cestou zpět po silnici 262 se ještě stavujeme v krásném lesoparku u menšího vodopádu. Takovýchto míst zde na Islandu není mnoho.

Jedná se zřejmě o park, ve kterém bylo vysazeno asi 20 druhů stromů, které známe ze střední Evropy. Zde jsou podstatně menší, ale díky vhodné kombinaci a díky chránění útesem, ze kterého stále stříká menší proud vody, se zde vytvořil zde unikátní lesopark.

Nádherné místo ke stanování. Vracíme se na hlavní silnici č. 1. Dnes je snad nejtepleji ze všech dnů. Téměř 20°C ve stínu. Obdivujeme nádhernou zahrádku plnou barevných květin, kterou bychom zde rozhodně nečekali.

Dokupujeme zásoby v Bonusu na večer. Pro dnešek již plánujeme pouze odpočinek. Proto vybíráme další kemp s vířivkou. Odpoledne tedy míříme do kempu ve městě Selfoss.

A opět konstatujeme, že místní kempy jsou perfektně vybaveny a naprosto parádní cenu. Kromě stanů si můžete pronajmout i místní plně vybavené chatky.

Wifi v celém areálu, vybavená kuchyňka i s jídelnou. Sprchy v ceně a samozřejmě 3 vířivky s termální vodou. Co více si přát po náročných dnech.

Island ostatní dny :

Island, Itinerář a rozpočet:

1.den  Island,cesta tam a Golden Circle tour,

2.den  Island, den vodopádů. Glymur, Seljalandsfoss, Skogafoss.

3.den  Island, Glacier Lagoon, Skaftafell.

4.den  Island, Svartifoss, Hvolsvollur, Eyjafjallajökull.

5.den  Island, Tórólfsfel, Selfoss, Eyjafjallajökull.

6.den  Island, Hveragerti, Laugarvat.

7.den  Island, Kleppjárnsreykjum, Thingvellir, Grundarfjörður.

8.den  Island, Reykjavík, Blue Lagoon.