Hawaii 2013,6 den Kauai Kalalau trail

4. 1. 2014

15.4.2012 6.den

Noc byla nádherná, plná hvězd. Zde na konci světa svítí mnohem intenzivněji než ve městech. Ráno vstáváme již kolem 5 hodiny a po krátké snídani dokončujeme balení a loučíme se Stefanem a pláží Polihale. I když je tato oblast ostrova Kauaii opravdu zajímavá, především svou odlehlostí a velikostí, tak bych dnes s odstupem času a po dalších zkušenostech tuto oblast vynechal . Při dalším pobytu jsme viděli zajímavější místa s mnohem jednodušším a rychlejším dostupem. Takže pláži Polihale dáváme na stupnici Top 10 ( 1 - nej a 10 špatný výběr )  tak 7. Snažíme se nasnídat a sbalit co nejrychleji, neboť nás čeká dlouhá cesta kolem celého ostrova až na sever a po té náš nejtěžší výlet na Kalalau .

Naposledy se loučíme se Stefanem a odjíždíme. Prvních 15 km opět trvá přes 30 minut, ale cesta je již téměř suchá. Jakmile se dostaneme na silnici, cesta ubíhá podstatně rychleji. Problém nastává s přiblížením Lihue, což je hlavní město ostrova Kauai. Všeobecně cestování po celém ostrově probíhá velmi pohodově. Kromě Lihue je kolem celého ostrova jen jedna hlavní silnice a téměř po celé svojí délce cca 100 km je pouze jedem pruh pro každou stranu. Předjíždění zde existuje minimálně a tak jsme unášeni proudem aut. Cesta tedy neubíhá tak rychle jak jsme si představovali. S krátkou zastávkou v supermarketu na doplnění potravin nám cesta trvá přes 3 hodiny a tak se k našemu startovnímu bodu, kterým je Kaena beach dostáváme až před 10 hodinou.

Při příjezdu k parkovišti si všímám mladé dvojice u auta z půjčovny. Na první pohled vypadají evropsky. Emailem jsme byli ve spojení s Petrem a Evou, kteří se dnes také chystali na trail. I když jsme se nikdy neviděli, intuice mě nezklamala. Nejvyšší čas vyrazit. Jak zjišťujeme, mají batohy aspoň o 3 kg lehčí a hlavně mají s sebou filtr na vodu. Vyrážíme na Kalalau trail, který je často popisován jako jeden z nejzajímavějších treků na světě. Již po několika desítkách metrech je jasné, že nás čeká extrémně náročný den.

Slunce dnes naštěstí nepálí jako obvykle, ale cesta je po deštích hodně rozmoklá. První míle je ještě poměrně pohodová, i když s mnoha zastávkami. Batohy a zásoby vody váží kolem 15 kg. Petr s Evou již od začátku nastavují rychlejší tempo, kterému stačí pouze Mojmír. Trochu mám obavy, aby to nepřehnal. Samotná příroda kolem je však opravdu nádherná. Každých cca 100 m se otevírají nádherné pohledy směrem na oceán a pobřeží Kalalau.

Kdesi v dálce vidíme mohutné kopce se strmými svahy. Snad někde tam bude náš dnešní cíl. První 2 míle treku jsou velmi navštěvované turisty, kteří tuto trasu absolvují jako jednodenní výlet například k vodopádům. Na pláži na 2 míli se naposledy setkáváme s Evou a Petrem, kteří znovu vyrážejí na další cestu. Naopak náš spolucestující doktor z hor se rozhodl pro ukončení tohoto trailu a návrat zpět k autu. Předáváme tedy klíče a my sami pokračujeme vstříc dalším údolím a 6 míli. Další 3 míle je cesta z nejnáročnějších a zhruba na 3,5 míli se dostáváme na nejvyšší bud naší cesty. Zde na nás čeká překvapení v podobě dvou malých koťat.       Vypadají roztomile, a je jasné, že toto místo mají oblíbené a, že zde čekají na procházející cestovatele. Za poslední hodinku jsme potkali pouze 4 lidi a je jasné, že jsme mimo jakoukoli civilizaci. Ztratit se v tomto pralese by asi bylo hodně nepříjemné a v takovém případě by se hodil malý kurz přežití v divočině.

Počasí se velmi rychle změnilo a od 3 míle nám dost silně prší. Přehazujeme pláštěnky pouze přes batohy, protože je jedno, zda jsme mokří od deště nebo od potu. Začíná být jasné, že naše cesta skončí na 6 míli. Pokud tam vůbec dojdeme. Průchod po mokrých a rozblácených cestách v pralese nebo po skalních útesech vysoko nad mořem začíná být nejenom náročný, ale místy i dost nebezpečný. Začínám chápat, jak je možné, že každý rok na této cestě zahyne několik turistů. Na 4 míli již máme cesty dost a každé další údolí doufáme, že je to to poslední. Již více než hodinu jsme nikoho nepotkali a cesta také není nijak značená. Bohužel zde absolutně není žádná možnost postavit stan někde po cestě dříve než na 6 míli. Stále stoupáme nahoru a dolů dalším a dalším údolím. Po 3 hodině odpoledne někde na 5 míli docházíme další dvojici. Pak nám trvá ještě asi hodinku, než konečně přicházíme na tábořiště na 6 míli. I když tábořiště asi není to pravé slovo. Je zde v pralese vyskládáno několik plácků od kamenů. Takže je alespoň, kde postavit stan. A jeden krytý stůl a hnusná latrína. Vzhledem k naší únavě a stále špatnému počasí je nám však jasné, že je to náš cíl tohoto trailu a 11 míli si necháme na příští návštěvu Kauai. Zatím se zde scházíme tři dvojice a nám se podaří postavit stan na dobrém místě. Odcházíme k nedalekému potoku, který slouží jako koupelna.

Po chvíli se z druhé strany potoku začíná brodit rodinka Američanů s dcerou a synem. Dostali se od rána až na 7 míli (kde jsou nejnebezpečnější útesy celé cesty), ale kvůli dešti se rozhodli raději vrátit.

Matka je vyčerpaná a na pokraji sil. Otec s dětmi odnáší na tábořiště batohy a pak se pro ni vrací, aby jí pomohl přes potok. Znovu se nám potvrzuje, že na tento trail je třeba se opravdu dobře připravit a vycházet co nejdříve ráno. Ne jako my v 10 hodin. Vzpomínáme na Petra s Evou, kteří jak je vidět zvládli i přechod 7 míle. Doufám, že je zítra potkáme na cestě zpět, aby se podělili o zážitky z druhé části cesty. Kolem 18 hodiny déšť přestává a po večeři zaleháme k zaslouženému odpočinku. Zažíváme opravdovou noc přímo pod korunami stromů přímo v deštném pralese. Velkou výhodou je, že zde na Havajských ostrovech nehrozí žádné nebezpečí od divokých zvířat. Nevyskytují se zde žádní jedovatí hadi, pavouci, hmyz ani divoké šelmy. Navíc i přes noc se teplota pohybuje kolem 20 C, takže ideální na spánek. Jedinou nevýhodou je po dnešním dešti vysoká vlhkost. Když jsem se však v noci probudil, byly vidět všude jen samé hvězdy. Tak nás doufám na zpáteční cestě doprovodí lepší počasí. Krátké HD video z našeho nejnáročnějšího výletu na Hawaii můžete vidět zde.

Další fotografie z tohoto dne zde.