5. 3. 2014

V dobách před rokem 1990 mnoho možností dostat se k moři nebylo. Proto mnoho turistů, jak českých tak německých, každým rokem mířilo k maďarskému Balatonu. Slyšel jsem mnoho odlišných názorů na tuto oblast. A tak když jsme na jaře 2010 naplánovali krátkou návštěvu
Budapešti( více
zde ), rozhodli jsme se poznat  tuto oblast na vlastní oči. A díky mému oblíbenému srovnávači cen hotelů zde , se nám podařilo zajistit pěkné apartmány i se snídaní za cca 10 EUR na osobu. A tak jsme 26.6.2010 vyrazili směr Budapešt. Již samotná návštěva
Budapeši byla krásným zážitkem. Dopoledne třetího dne jsme naplánovali přesun k Balatonu. Z Budapešti jsme vyjeli směrem na jih. Máme dostatek času a tak jsme se rozhodli poznat i menší vesničky a městečka Maďarska. Jedeme po trase směrem na turistiké městečko Szabadszállás.

Zvětšit mapu

Projíždíme národním parkem Kiskunsági. Podél silnice je vidět několik druhů vodních ptáků a pasou se zde zvláštní druhy skotu. V tomto roce postihly zdejší krajinu vydatné povodně, jejíž následky jsou vidět ještě po více než dvou měsících. Řeka Dunaj a její přítoky se zde rozlévají do mnoha kilometrových lagun, které pak dlohou dobu vysychají. Když se přibližujeme k Balatonu, projíždíme pod ohromným dálničním mostem.

dálniční most Balaton

Svými rozměry bych takový kolos očekával spíše někde v Alpách. Délka přes celé údolí je rozhodně přes 2 km a výška podpěrných sloupů jistě přesahuje 200 m.
Během našeho pobytu v Budapešti se zlepšilo počasí a je jasné, že nás čekají krásné tři dny u Balatonu. Již je vidět nádherně modrá obloha i voda v Balatonu.
Na druhém břehu se rýsují obrysy vyhaslých sopek.

Také něco, co by člověk v Maďarsku nečekal.

Balaton a okolí

Přijíždíme na ubytování. Potěší možnost bezplatného parkování u přímo v zahradě domu a wifi i na pokojích. V druhém pokoji jsou ubytováni student z Chile a studentka z Austrálie ( původem z Iránu ).
Na pláž k Balatonu to máme asi 150 m. Po krásném západu slunce a po večeři si dlouho do noci povídáme s ostatními. Velkou výhodou Balatonu je, že voda se ohřívá během jednoho až dvou horkých dní. Opravdu když druhý den po snídani přicházíme k vodě, je nádherně čistá a teplota určitě 22 C. A po třech dnech již alespoň 25 C. První den si užíváme na krásné travnaté pláži. Voda v Balatonu je stále krásně čistá. Dno pokrývá tmavý písek. Nepůsobí však vůbec nepříjemně, naopak. Pro neplavce je velkou výhodou pozvolný vstup. Ještě cca 100 m od břehu se dá dosáhnout. Díky nádhernému počasí se opravdu cítíme jako u moře. Chybí pouze vlny. Velkou výhodou současného Maďarska jsou nízké ceny místních potravin a především vína a jejich dobrá kvalita. Především milovníci Tokajských druhů vín si v Maďarsku přijdou na své.
Jako obvykle se na naší dovolené nedokážeme zdržet dlouho na jediném místě a tak po večeři plánujeme výlet na další dny. Na protější straně Balatonu jsou vidět vrcholky vyhaslých sopek a tak je rozhodnuto. Domlouváme se se studentem z Chile, že rád pojede s námi. Alespoň trochu procvičíme angličtinu.
Další den dopoledne odjíždíme směrem na jihozápad kolem Balatonu. Je vidět, že tato oblast je stále hodně turisticky atraktivní. Množství apartmánů, kempů a restaurací je alespoň v letní sezoně rozhodně využívána. Před polednem projíždíme lázeňské městečko Hévíz, jehož návštěvu plánujeme na zítra.
Krátce na to vidíme po levé ruce vrchol kopce i s rozhlednou. To bude náš první cíl. Ještě před tím však zastavujeme u místní restaurace na oběd.

Potěší jídelní lístek v češtině a hlavně kvalita a cena jídel. Za 5 lidí jsme platili kartou cca 600 kč. Pak již nastavuji na navigaci cestu až na vrcholek k rozhledně. Po pár minutách projíždíme kolem cedule, oznamující, že se nacházíme v nějakém chráněném území. Po cca 10 minutách již přijíždíme na parkoviště odkud je to k rozhledně cca 2 km. Je zde také dětské hřiště, lavičky a grilovací místo. Jistě tedy oblíbená destinace především místních.

Balaton okolí

Cesta k rozhledně stoupá nejprve mírně, ale posléze jde o náročnější výstup. Naštěstí stačí cca 30 minut a my se můžeme dívat na nádherné okolí Balatonu. Z Berzsenyi Viewing Tower na jihu vidíme celé jezero a protější břeh, ze kterého jsme přijeli. Na západě městečko Hévíz a rovinu směr Rakousko. Naopak na západ a sever jsou vidět další, poměrně strmé vrcholky bývalých sopek a nečekané skalnaté tvary jako v Adršpachu. Nedaleko na jednom z vrcholků je zachovalá zřícenina hradu. Ten tedy jistě navštívíme také.

Posléze si všímáme zajímavého kamenolomu nedaleko od místa kde parkujeme. Nikde jsme neviděli žádné cedule, ale myslím, že to místo najdeme. Vracíme se tedy k parkovišti kde potkáváme skupinku místních, kteří se právě vracejí ze směru kamenolomu. Jak se dozvídáme, cesta i kamenolom jsou bez problému přístupné a rozhodně doporučují návštěvu. Místní tuto oblast nazývají malý Grand Canyon. Vydáváme se tedy po cestě ke  kaňonu a asi po 20 minutách je jasné, že to byla správná volba. Cesta dolů není nijak udržovaná a je vidět, že zde často při silných deštích dochází ke zvětrávání. Někdy je koryto až 5 m hluboké. Po pár odbočkách přicházíme do kaňonu. Jedním slovem paráda. Nikdy bych nečekal, že podobnou přírodní atrakci
uvidím právě u Balatonu.

Balaton a okolí

Stěny kaňonu jsou pokryty jemným bílým pískem a ani pohyb po nich není příliš nebezpečný. Celé okolí i jezírka s průzračnou vodou na dně by jistě mohla být využita v nějakém filmu. Tento přírodní skvost je přitom jen cca 20 minut od silnice kolem Balatonu a nikde žádná cedule.

Pořídíme si pár krásných fotografií a vracíme se k autu, abychom pokračovali směrem k hradu Szigliget.